Onderhoud, hoe dan?

Onze vereniging beschikt over 4 kuikensloepen en 1 gig, iedere boot heeft zijn eigen trailer. De sloepen en de gig worden intensief gebruikt door de in totaal 14 teams van onze vereniging. Bij intensief gebruik hoort ook onderhoud en reparatie, hoe is dat geregeld?
Onze vereniging kent een onderhoudscommissie, een groep van minimaal 5 enthousiaste leden die het dagelijks en klein onderhoud aan de sloepen en gig uitvoeren. De onderhoudscommissie wordt aangevoerd door de onderhoud coördinator (Gerard van Groenewoud mob. 0615832615) die ook de onderhoudsplanning maakt en beheert. Daarnaast gaan alle sloepen en de gig 1x per jaar, in de zomervakantie (geen wedstrijden) naar Qboat voor een groot onderhoudsbeurt. De trailers gaan 1x per 2 jaar naar een onderhoudsbedrijf voor een APK en grote onderhoudsbeurt. Het riemenonderhoud, waaronder het bijwerken, lakken van de bladen en de stelen valt, wordt doorlopend door het jaar gedaan. De onder handen te nemen riemen set wordt dan tijdelijk vervangen door een reserveriemen set.
De onderhoud commissie beheert onze berging in het drijvend clubschip in de jachthaven. Toegang tot die berging is voor alle leden mogelijk, zij kunnen daartoe een verzoek indienen bij de secretaris van de vereniging secretaris@daventreportu.nl . (De bergingsdeur is voorzien van een elektrisch slot dat met een app te openen is)
Voor kleine reparties tijdens het trainen of tijdens een wedstrijd beschikt iedere sloep en de gig over een ‘tonnetje” met daarin reserve dollen, reserve riempjes voor de voetenbankjes, reserve pennen voor de voetenbankjes, reserve borgingspen voor het roer, een reservedopje, een tang en een klein EHBO setje. Teams kunnen hiermee zelf de kleine reparaties uitvoeren. (indien er spullen uit het tonnetje worden gebruikt graag even melden in de onderhoudsapp). Voor grotere reparaties kan de onderhoudscommissie benaderd worden, dit gaat via een melding (met foto) in de onderhoudsapp waar iedere teamcaptain in zit. De onderhoudscommissie repareert – hersteld en doet in diezelfde app een gereed melding.
De onderhoud commissie beheert ook ons materiaal; de sloepen, riemen, trailers en losse spullen. In ons drijvend clubschip hebben we een berging waarin we de spullen opbergen tussen trainingen en wedstrijden door. Iedere sloep heeft zijn eigen opbergruimtes – vakken – kratten.
Het is van belang om de sloepen na de training en of wedstrijd goed af te meren en achter te laten. Wat houdt dat in:
- Goed afmeren, zie de instructie aan de binnenkant van de deur van onze berging
- Riemen in de blokken en riemenhoes eromheen, einde van de hoes dichtknopen
- Alle dollen uit de dolhouders
- Alle drinkflessen, jassen, kussentjes, snoeppapiertjes, ander afval en overige losse spullen uit de sloep
- Tonnetjes, accu, zaklamp en reddingsvest stuurman uit de sloep en in de juiste vakken in de berging, accu aan de lader!
- Indien de sloep van binnen vuil is even een paar emmers water erin en met de dekschrobber door de sloep (emmer, schrobber met steel, handschrobber in de berging)
- Dopje eruit
- Voor en achterluik dicht
Na terugkomst van een wedstrijd en nadat de sloep op de trailerhelling in het water is gelaten geldt naast bovenstaande ook nog:
- Trailer op Jollenveld, op de juiste plek, zie naambordje sloep aan hek
- Trailer NIET op de handrem en GEEN wielklem
- Disselslot op de trailer
- Hek Jollenveld op slot
- Zwemvesten uit de sloep en aan de “kapstok” in de berging
- Sleeplijn uit de sloep, indien nat uithangen in de berging, indien droog netjes opschieten en aan de haken onder de vakkenkast hangen
- Lichtmast met lamp in de houder plaatsen die aan het roer zit
- Verlichtingsbalk trailer in de berging, Electra kabel netjes oprollen en bandje erom
- Spanbanden, netjes opgerold, samen met wielklem in krat sloep onder de werkbank
- Sleutelbos trailer in sleutelkastje hangen, sleutel kastje sluiten (code 195)
Ben je handig en wil je wel meehelpen om al onze spullen op orde te houden, wees dan welkom bij de onderhoud commissie. Heb je tips of vragen laat het de onderhoudscommissie weten, samen komen we verder.
